Подорож вперед у минуле



Сценарій математичної  вікторини
Подорож вперед у минуле
                                      
                                                       
                                                            Викладач математики Корх Г.Г.

Математика уступає свої фортеці  лише    сильним і  сміливим.
                                                                                                     А.П. Конфорович

Розвиток науково-технічного прогресу неможливо уявити без підготовки творчо мислячих фахівців усіх галузей народного хазяйства. Вирішення цього завдання покладено на вищу і середню школу, яка покликана підготувати освічену людину, приділивши головну увагу індивідуальним особливостям учнів.
Основне завдання, що стоїть перед педагогічним колективом нашого ліцею, заключается в тому, щоб якісно організувати навчально-виховний процес, спрямований на оволодіння знаннями з предметів.
Існують три чинники, які змушують дітей вчитися: слухняність, захоплення і мета. Послух підштовхує, мета манить, а захоплення рухає до мети. Для того щоб захопити дітей, щорічно в нашому ліцеї проходять дні знань. Педагоги предметів природничо- математичного напрямку  постійно знаходяться в творчому пошуку: як різноманітніше, доступно, цікавіше  провести позаурочні заходи з предметів, як залучити учнів в процес навчання, розвити  в учнів прагнення до творчої самодіяльності та винахідливості, як сформувати практичні навички та вміння, самореалізувати особистості учнів.
Тематика позаурочних  заходів  дуже різноманітна. Але зміст підпорядковується  певним вимогам. Це- науковість, доступність, актуальність, практична значимість, цікавість.   Мета проведення днів знань полягає в тому, щоб стимулювати в учнів допитливість, дати їм перші імпульси до читання додаткової літератури з предметів, викликати прагнення до вивчення таких нелегких предметів як математика, фізика, хімія, інформатика, біологія.
Пропоную  сценарій математичної  вікторини-  гру у форматі «ДЗВІН»
«Подорож вперед у минуле» . Змагаються дві команди.
Мета:
·         освоєння елементарних уявлень про розвиток математики,
·         розвиток образного і логічного мислення,
·         розвиток мови,
·         формування особистості здатної до творчої діяльності,
·         формування умінь спілкуватися і працювати в команді,
·         виховання пізнавальної активності, інтересу і ініціативи.

Гру проводять два провідних -один знайомить з історичною довідкою,
  інший задає питання вікторірни.
Гра проводиться з використанням мультимедійної установки.


Подорож вперед у минуле.
Шановні учасники, вболівальники і всіма шановне журі! Розсаджуйтеся зручніше, ми починаємо нашу подорож! Ми вирушимо в подорож у часі - Подорож вперед в минуле, яке допоможе нам знайти відповідь на деякі питання: хто придумав математику, навіщо потрібні знання математики.
З кожного пункту подорожі команди повинні принести артефакт, який вони здобудуть, якщо розгадають загадки. Та команда, яка знайде більше артефактів, вважатиметься переможницею.
  Розіграємо перший хід - яка з команд почне гру  першою. Командам пропонується 6 математичних ребусів. Команда,  яка розгадає більше число ребусів за означений час, вирушить у подорож першою.   У кожному пункті подорожі бере участь одна команда, якщо, за вказаний час, немає жодного правильного рішення, то право грати переходить команді противника, якщо і ця команда не має правильної відповіді, то грають вболівальники, які можуть віддати рішення своїй команді.
(Команди розгадують ребуси)
Пункти подорожі:

 Єгипет. (2 тис.років до н.е.)  
 Найдавніші давньоєгипетські математичні тексти відносяться до початку II тисячоліття до н. е. Математика тоді використовувалася в астрономії, мореплаванні, землеміри, при будівництві будинків, гребель, каналів і військових укріплень. Грошових розрахунків, як і самих грошей, в Єгипті не було. Єгиптяни писали на папірусі, який зберігається погано, і тому в даний час знань про математику Єгипту істотно менше, ніж про математику Вавилона чи Греції. (Артефакт - «папірус Ахмеса»)

Завданя:
1.Який  відрізок довший: верхній або нижній?
2. Який квадрат більше: білий або чорний?
3. Яке (внутрішні) коло менше: ліве або праве?
4. Який відрізок коротше: А чи Б?
 (Відповідь: всі зазначені фігури рівні між собою)

Вавилон. (2 тис.років до н.е.)
Вавилоняни писали клинописними значками на глиняних табличках. Вавилоняни використовували 60-річно позиційну систему числення, увічнену в нашому розподілі кола на 360 °, години на 60 хвилин і хвилини на 60 секунд. Писали вони, як і ми, зліва направо. Вінцем планіметрії була теорема Піфагора. (Артефакт - «глиняна Вавилонська табличка») Завданя:

1.Що зображена на малюнку?                       (Два профілі і ваза)
2. Є чотири зображення одного кубика з різних сторін. Необхідно правильно намалювати його розгортку

Китай.
Найбільш змістовне математичний твір стародавнього Китаю - «Математика в дев'яти книгах». Престиж математики в Китаї був високий. Кожен чиновник, щоб отримати призначення на пост, здавав, крім інших, і іспит з математики, де зобов'язаний був показати вміння вирішувати задачі з класичних збірок. Китайці уточнюють число π як 3,1415926 ... (Артефакт - «сторінка з« Математика в дев'яти книгах ».)
Завданя:
Зі стародавнього Китаю (4 тис. Років тому) прийшла головоломка на розрізування «Танграм».
  В Китаї її називають «чі тао ту» -умственная головоломка з семи частин.
Розділіть квадрат як показано на малюнку, розріжте його. Спробуйте, використовуючи всі сім частин скласти зображені фігурки.

Стародавня Греція.
Математика в сучасному значенні цього слова народилася в Греції. Греки висунули тезу «Числа правлять світом». Два досягнення грецької математики: Перше - греки побудували математику як цілісну науку з власною методологією, заснованої на чітко сформульованих законах логіки (що гарантують істинність висновків за умови, що істинні передумови). Друге - вони проголосили, що закони природи збагненні для людського розуму, і математичні моделі - ключ до їх пізнання. (Артефакт - фрагмент полотна Рафаеля Санті «Афінська школа» із зображенням Піфагора)
Завданя:
Найкрасивіші вантові мости. Вертикальні пілони пов'язані величезним провисаючим ланцюгом. Троси, які звисають з ланцюга і підтримують полотно моста, називають вантами. На малюнку зображена схема одного вантового моста.
 Введемо систему координат: вісь ОY направимо вздовж одного з пілонів, а вісь Ох направимо вздовж полотна моста. У цій системі координат ланцюг моста має рівняння У = 0,0061х ^ 2-0,854х + 33, де х і у вимірюються в метрах. Знайдіть довжину ванти, розташованої в 50 метрах від пілона. (Відповідь: у = 0,0061х2500-0,854х50 + 33 = 5,55)

Індія.
Невідомий великий індійський математик винайшов нову систему запису чисел - десяткову позиційну систему «брахми» .Кілька видозмінивши, ці значки стали сучасними цифрами, які ми називаємо арабськими, а самі араби - індійськими. Індійські математики вільно поводяться з негативними числами, трактуючи їх як борг.
     (Артефакт - «брахми» з окремими знаками для цифр 1-9.)
Завданя:
1. Жив був раджа. Життя його було неспокійним, не міг він уберегти себе від обурення і пристрастей. І одного разу розмовляючи з придворним мудрецем, він поділився з ним:
  "Багато чого в цьому житті здатне вивести мене з себе. Я схильний до пристрастей! Допоможи мені."
  Мудрець відповів: "Я допоможу тобі". І дав радже кільце, сказавши: "Одягни кільце, і кожен раз, коли обурення і гнів переповнюватимуть тебе, поглянь на кільце, і воно тобі допоможе ". Раджа надів кільце, на кільці була всього одне напис - "Це пройде".
І всякий раз, коли шах злився, він дивився на кільце і знаходив спокій.
  Але одного разу в гніві він все-таки не витримав, зняв кільце і хотів його викинути подалі, але в останній момент помітив, що на внутрішній стороні кільця теж якись напис. Він прочитав цей напис, надів кільце і заспокоївся. Що за напис був на внутрішній стороні кільця? (Відповідь: На звороті кільця було написано - "І це теж пройде")
2. Раджаньі треба спекти яблучний пиріг. Звичайног  годинника  у неї немає, але є двоє пісочних. Один годиник  розрахован на 7 хвилин, інший - на 11 хвилин. Як їй точно відміряти 15 хвилин, необхідних для приготування пирога?
(Відповідь: Вона повинна їх перевернути одночасно; коли в годиннику №1 пісок пересиплется, вона має поставити пиріг у піч; в годинику №2 пісок продовжує пересипатися протягом ще 4-х хвилин; опісля 4 хвилини Раджанья знову перевертає годинник №2 і чекає , поки весь пісок не пересиплется. Разом отримуємо 4 + 11 = 15)

Ісламське середньовічче. Схід.
Основними областями застосування математики були торгівля, ремесло, будівництво, географія, астрономія, механіка, оптика, спадкування. У країнах Сходу величезною повагою користувалася персональна астрологія, завдяки якій підтримувалася також репутація астрономії та математики.
Твір найбільшого середньовічного вченого (математика, астронома, географа і історика IX століття, засновника класичної алгебри - Абу Абдуллах Мухаммад ібн Муса аль-Хорезмі, «Коротка книга про числення аль -джабра і аль-мукабале", справила великий вплив на європейську науку і породило сучасний термін «алгебра».
(Артефакт - «сторінка з книги Аль Хорезмі»)

Завданя:
Продовжіть ряд чисел, якому ряду належить вирішення.
1.          2,3,5,7,11…             1) 10;3   Кожен член ряду починаючи з другого послідовно     
                                             зменшується на 1,2,3,4 ..
2.        25,21,17,13…            2) 8,12.  Маємо два ряда, які чергуються. Кожен наступний   
                                          член першого ряду зменшується в 2 рази, другого                        
                                           збільшуеться  на 2.
3.        3,11,10.10.17,9,24..   3) 13,17.Даний ряд складається з послідовно зростаючих
                                         простих чисел.
4.        0,1,4,9.16.25.36..       4) 61,99 Кожен член подальшого ряду, починаючи з
                                          третього, дорівнює сумі двох попередніх.
5.  64.6,32.8,16.10…        5)  9,5.  Кожен член подальшого ряду, починаючи з
другого, дорівнює попередньому зменшеному  на чотири.
6.    41,40.37.32.25..         6) 8,31.Маємо два ряда, які чергуються. Кожен наступний
член першого ряду збільшуеться на 7, другого  зменшується на 1.
7. 31,30.28.25.21,16..       7) 16,5.  Кожен член ряду, починаючи з другого, послідовно
зменшується на 1,3,5,7.
8. 7,8,15,23,38...               8) 49,64. Кожен член ряду, починаючи з другого, послідовно
збільшується на1,3,5,7.

(Відповідь:    1-3  , 2-5 ,  3-6  , 4-8 ,   5-2 ,  6-7 ,  7-1  .  8-4)

Команди віддають добути артефакти журі, оголошується команда , яка набрала більшу кількість артефактів . Усім бажають  успіхів в вивченні математики.

Немає коментарів:

Дописати коментар