Хімічна магія



Анотація
Назва заходу: «Хімічна магія»
Форма заходу - конкурс.
Мета:
   навчальна: розвивати цікавість учнів до хімії, активізувати їхню пізнавальну діяльность, використовуючи нестандартні ігрові форми навчальної діяльності, розвивати навички застосування хімічних знань, безпечного поводження з речовинами у повсякденному житті;
   виховна: підвищити мотивацію  до вивчення предмета, виховати допитливость, спостережливість, уважність, самостійность, кмітливість, командний дух, особисту відповідальність за результати сумісної діяльності;
   розвивальна: розвивати навички логічного і абстрактного мислення, комунікативні здібності учнів.
Даний конкурс можна провести в предметний тиждень з хімії. Творчі завдання, загадки та практична частини даного конкурсу роблять його живим, цікавим і пізнавальним для учнів. Конкурс складається з 6 завдань:
1 конкурс «Естафета
2 конкурс  «Загадки хімічного Сфінкса»
3 конкурс «Асорті»
4 конкурс вболівальників
5 конкурс  «Чорна скриня»
6 конкурс «Загадки кінематографа» 
Обладнання:      - презентація;
- реактиви: тигельні щипці, ацетон, вода, спиртівка, хустинка.
Час – 40 хвилин


Ведучий: Сьогодні ми з вами  мандруємо до  світу таїнства та магії ,  хімічної магії . Нас поведе у свої володіння чародійка Хімія, покаже свої дива. Вам  слід  бути дуже уважними оскільки Хімія  прихильна лише до тих, хто вміє спостерігати, розмірковувати, шукати  істину, не цурається тяжкої праці, хто обережний та ощадливий. Хто з вас  зможе відкрити завісу над  секретами Хімії до того вона буде прихильною і щедрою.
Ведучий: Девізом нашої гри будуть слова  філософа древнього Китаю  Конфуція: «Перед людиною до розуму три шляхи : шлях роздумів – самий шляхетний, шлях  наслідування – самий легкий, шлях особистого досвіду – самий тяжкий». В зустрічі приймають зустріч 2 команди «Дюрасель» та «Енерджайзер». До складу жюри входять наші досвідчені педагоги……………….
Конкурс1. Естафета
 Ведучий:  Умова: кожної команді по черзі будуть ставитись питання котре оцінюється в 1 бал. Якщо команда не відповідає, то хід переходить  іншій команді.
Запитання
Відповідь
1
Нафта – це речовина
Ні,це суміш речовин
2
Цей метал робить солдатиків стійкими
Олово
3
Який елемент завжди рад
Радон
4
Найбільша тварина на Землі
Слон
5
Процес, який «з’їдає» кожного року кожний десятий кг заліза у світі
Корозія
6
Хімічний елемент, недостатня кількість котрого приводить до захворювання щитовидної залози
Йод
7
Який елемент є лісом
Бор
8
Яку назву має професія  людини, яка кує залізо
Коваль
9
Який елемент є справжнім гігантом
Титан
10
Який газ стверджує , що він не він
Неон
11
Частиною якого елементу люблять гратися дорослі і діти
Золото
12
Лікар, який не лікує людину
Ветеринар
13
Назва якого елементу складається з чарівника
Магній
14
Стародавня попередниця хімії
Алхімія
15
Сонячний макіяж
Загар
16
Якому вченому допомогло падіння яблука на голову відкрити закон
Ньютон
17
Який метал вбиває мікробів
Срібло
18
Яка хімічна речовина переважає в людському тілі
Вода
19
В який метал упаковують їжу для космонавтів і цукерки для дітей
Алюміній
20
Який благородній метал  складається з болотної  твані
Платина

Конкурс 2. Загадки хімічного Сфінкса
Ведучий:  Сфінкс - фігура фантастичної тварини з головою людини на тілі лева. Єгиптяни вважали цю фігуру втіленням духу-охоронця, який оберігав священні місця від демонів. За фиванскими переказами, Сфінкс був посланий Герою для спустошення країни в покарання за вбивство Аресова дракона. Знаходячись у печері Сфінкс підстерігав людей, що проходили поряд,  і задавав питання: "Хто ходить вранці на чотирьох ногах, опівдні на двох і ввечері на трьох? " При цьому Сфінкс зобов'язувався у разі правильної відповіді  умертвити себе, а тих, хто не відповідав він пожирав або скидав з скали. Але наш Сфінкс лагідний, він допоможе перемогти  тим, хто добре розуміється на хімії на історії.
Умови: на  питання можуть відповідати  обидві команди, свої відповіді запишіть на папірусах.
1. Імператор Наполеон III на банкеті велів подати для почесних гостей прилади з дуже дорогого сріблясто-білого металу. А всім іншим гостям було прикро до сліз - адже їм довелося користуватися звичайною золотим і срібним посудом. З чого ж були виготовлені вилки для почесних гостей? (з алюмінію)
2. В організмі людини його міститься близько 3 г з них приблизно 2 г - у крові. Спочатку єдиним його джерелом були розбиті на Землі метеорити, що містили його у чистому вигляді. Мовою багатьох народів його називають "небесним каменем". Про що йдеться? (про залізо);
3. Яке відношення має слово "пломба" до хімії? (раніше утворену в зубі порожнину стоматологи заповнювали свинцем - Плюмбумом, а саму порожнину називали "плюмба"; з часом слово "плюмба" трансформувалося в "пломба")
4. Моє латинське ім'я схоже з назвою острова Кіпр. Я не менш красива, ніж Золото. Мій рід дуже давній, йому приблизно 7000 років. З моєю допомогою 5000 років тому спорудили 147-метрову піраміду Хеопса. З мене виготовили щит герою Троянської війни Ахіллу. Я дуже музична, у мене прекрасний голос. Я вмію зцілювати, без мене у людини розвивається загальна слабкість організму. Хто я? (мідь)

Конкурс 3.Асорті
Ведучий:В цих загадкових конвертах зашифровані  загальновизнані вирази. Вам необхідно перевести їх  з хімічної мови.
                                                   Загадкові конверти
Завдання 1 команди
Не все те аурум, що металічним  блиском володіє
Не все те золото , що блищіть
Куй ферум доки температура  висока
Куй залізо доки гаряче
Недонатрій хлористий – на столі, перенатрій хлористий  - на спині
Недосіл на столі, пересіл на спині
Йде як аш – два – о в силіцій оксид
Йде як вода у пісок

Завдання 2 команди
Слово – арґентум,мовчання - аурум
Слово – срібло, мовчання - золото
Явищу надмірного вживання це – два – аш – п’ять – о – аш  - бій!
Пияцтву – бій!
Купрумної валюти не стоїть
Мідних грошей не стоїть
Луснув як куля з водного розчину натрієвих та калієвих  солей вищих карбонових кислот
Луснув як мильні бульбашки

Конкурс 4. Змагання вболівальників
Ведучий: Поки гравці розшифровують вміст конвертів,  я оголошую конкурс вболівальників. Правильна відповідь – це додатковий бал вашій команді. Питання: «Що об’єднує О.П.Бородіна  з цим витвором музичного шедевру?»(Лунає фрагмент опери О.С. Бородіна «Князь Ігор» )
Відповідь: О.С. Бородіна – хімік, фармацевт,лікар,автор музики

Конкурс 5. Чорна скриня
Ведучий: Завдання  для команди 1
 Це складна речовина володіє унікальними фізичними властивостями. При дуже не великий молекулярної масі воно має аномально високу температуру кипіння. Ця речовина - обов'язковий учасник хімічних реакцій, що проходять в живих організмах. Французький письменник Антуан де Сент - Екзюпері відгукувався про нього: «... Не можна сказати, що ти необхідна для життя. Ти - саме життя ». Увага, питання, що за речовина в чорному ящику? Відповідь: вода
Завдання для команди 2
Англійській лікар Джеймс Сімсон вперше застосував цю речовину для наркозу в 1847 році. Пізніше він застосував його при родах королеви Вікторії. Йому заперечували , стверджуючи ,що здатність відчувати біль дана людині Богом ( в Біблії написано –« в муках будеш народжувати дітей») втручатися в задуми Бога блюзнірство. Але Симсон заперечував посилаючись теж на Біблію, оскільки там вказано,що Бог створюючи Єву з ребра Адама, сам застосовував  до анестезії «І  навів Господь Бог на людину міцний сон і, коли він заснув узяв одне з ребер та закрив це місце щільно ». Цей  довід  вирішив суперечку, а той факт, що наркозом  скористалася королева Вікторія дуже сприяв розповсюдженню цієї речовини як лікарського засобу.
Відповідь: хлороформ
Конкурс  6.Загадки кінематографа.
Ведучий : Увага! Останній конкурс    Я пропоную вам  переглянути  уривок кінострічки «Шерлок Холмс і доктор Ватсон» і відповісти на запитання: «Що пов'язує Шерлока Холмса й хімію?»(Уривок кінострічки «Шерлок Холмс і доктор Ватсон»)
Відповідь: Шерлок Холмс за освітою хімік
Ведучий : А ось чудеса - вони і справді бувають, хоча здійснюють їх зовсім не джини, а люди, озброєні знаннями. Наука хімія - ось істинна чарівниця!
                                        Дослід  «Вогнетривка хустка»
Змочують хустку спочатку водою, трохи віджимають, а потім ацетоном. Беруть хустку щипцями, підпалюють її і, коли полум'я охопить всю хустку, починають обертати її по колу, поки не припиниться горіння. Ацетон згорає, а хустинка, змочена водою, ціла та неушкоджена
Ведучий: Для підбиття підсумків слово  надається журі (Журі оголошує результати)
Насамкінець хочу згадати слова Д.І.Менделеєва: «Найбільше бережіться  своїх же гордих думок. Пишайтеся тільки тим, що зроблено для інших, не величайтесь цим, пишайтеся всередині себе, ця гордість підносить, вона не дає забутися…Учення - собі, плід учення - іншим. Самі, працюючи, ви зробите все для близьких і для себе. І якщо не буде успіху, буде невдача, не біда. Спробуйте ще раз!»


Немає коментарів:

Дописати коментар